3 nov. 2011

Gossip girl

Genre: Drama/ungdomsbok/chick-lit

Hittills har det inte hänt så mycket intressant i boken men den börjar med att Gossip Girl berättar det är juletid i New York City, att D och V (Dan & Vanessa) kysstes vid hamnen i seventy-ninth street, och är nu ett par. Att N(nate) köpte blommor till J (Jenny) och att de sedan också blivit ett officiellt par. Enligt Gossip Girl så har B och S (Blair och Serena) blivit vänner igen men hon tror inte att det kommer hålla länge till.
När Blair såg Jenny med Nate på vinterbalen så blev hon väldigt avundsjuk och insåg att det var på just den lokalen balen ägde rum i som hon hade sett Nate och Jenny kyssas på hennes mammas bröllop som dessutom var hennes sjuttonde födelsedag.
”om hon vore typ två centimeter längre skulle han kunna vila huvudet i den där urringningen ”
Ett bevis på hennes avundsjuka. Jag skulle förmodligen gjort samma sak om jag var i hennes plats eftersom hon fortfarande var kär i Nate och för att de inte hade gått så lång tid sen de gjorde slut.
Jenny har börjat gilla Nate jätte mycket, kanske till och med älska honom medan han börjar att falla tillbaka in i Blairs armar igen när han ser att hon börjar umgås med hennes styvbrors bästa kompis miles.
”tidigare hade hon kissat på sig av upphetsning över att se en kändis som Flow men just nu ville hon bara fortsätta kyssa Nate”
”Plötsligt kände han sig förvirrad. Han ville säga till Blair: ”kom tillbaka, jag ångrar mig!””
jag tycker att det är jätte gulligt att Jenny gillar Nate så mycket men jag tycker ändå synd om henne för att det känns som att Nate och Blair har något som inte många andra har och att de kommer bli tillsammans igen, och då kommer Jenny vara den som blir sårad.
På slutet av balen så åkte Serena, Blair och några andra vänner som bl.a. var Chuck i Flows(en välkänd artist som uppträde på balen) limousin, och sedan mötte de på Nate och Jenny som Serena såklart ropade på. Det fanns bara en plats kvar i limousinen eftersom Nate redan hade suttit sig, så Jenny satte sig bredvid hennes killes ex(Blair) och mittemot en kille som hon hatade av allt, Chuck.
”där ser man hur det går om man hoppar in i en limousin utan att ta reda på vem som sitter i den först.”
Gruppen bestämde sig att åka till en fest men Jenny ville inte följa med så hon och Nate gick av limousinen och tog taxi hem, Blairs styvbror skulle plugga dagen efter så han gick också hem, Chuck och hans två tjej kompisar var så höga att de hade somnat i limousinen, så det var bara Serena, Flow, Blair och Miles som gick till festen. Dagen efter stod det överallt, i tidningar, på nätet och på Gossip Girl att Flow och Serena var ett par och att de hade sovit på ett hotell under kvällen. Men det var inte sant, de hade bara roligt för en kväll och Flow åkte ändå till Baja dagen efter för att spela in en ny musikvideo. Det störde Serena jätte mycket att alla trodde så och att de hade skrivit om det överallt. Folk i hennes skola kom till och med fram till henne och frågade om hennes autograf mitt under hennes mitterminsprov. Dan fick reda på att Vanessa inte längre var oskuld och började känna sig väldigt osäker över sig själv. Han ville vänta men inte Vanessa, han bestämde sig att han kanske till och med vill vänta tills han gifter sig.

Författaren skriver på ett ganska ungdomligt sätt och som att hon är en av dem t.ex.
”sluta!” skrek Vanessa, viftade med armar och ben och skrattade hysteriskt. ”Daniel Randolph Humphrey, sluta nu med en gång!”
Är de inte söta tillsammans?
skrev författaren.
För mig så är boken ganska lättläst(det är inte meningen att den ska vara det) eftersom jag är van att läsa liknande böcker.

Anledningen till att jag gillar serien är för att den inte alls är som mitt liv, det är en jätte stor skillnad och det är det som gör den så intressant. De flesta i boken är överdrivet rika, köper kläder värda miljoner utan att ens bry sig om pengarna och de gör saker hela tiden utan att deras föräldrar bryr sig, så länge det inte påverkar deras föräldrar rykten. Dessutom händer det grejer hela tiden i boken och det gör att man inte vill sluta läsa den.

1 kommentar:

  1. Jag tror att du har en poäng i att man tycker om att läsa den här typen av böcker, just för att de skiljer sig så mycket från ens egna liv. Det är kanske en typ av verklighetsflykt, en annan tillvaro att drömma sig in i?
    Jag skulle vilja att du grävde ännu mer på djupet i bokens karaktärer. Hur är personerna, kan du beskriva deras egenskaper ännu mer? Var kommer de ifrån? Hur lever de? Jag har inte läst den här boken, så jag vet inte om det går att gräva djupare?

    En rent språklig sak du ska tänka på är särskrivning. Du skriver exempelvis "jätte bra" och "tjej kompis". Detta är ett ord och skrivs "jättebra" och "tjejkompis".

    Ser fram emot fortsättningen!

    SvaraRadera